Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2019

ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΡΙΤΗ ΤΑΞΗ

Αναλογίες ανθρώπινου σώματος (NTA VINCI)

Οι αναλογίες του ανθρώπινου σώματος είναι από μόνες τους ένα θαύμα. Αυτο το ήξεραν οι αρχαίοι έλληνες και έλεγαν,  Θεός αεί γεωμετρεί  και έτσι είναι. Αυτή η θεία γεωμετρία αρχίζει με το ανθρώπινο σώμα. Στα ανθρώπινα σώματα ακολουθείται επ’ ακριβώς η χρυσή αναλογία, το ίδιο και στα χαρακτηριστικά των προσώπων,  ακόμη και στο DNA μας.
Αν μετρήσεις την απόσταση από την κορυφή του κεφαλιού μέχρι το πάτωμα και τη διαιρέσεις με την απόσταση από τον αφαλό μέχρι το πάτωμα προκύπτει πάντα ο ίδιος αριθμός, ο αριθμός φ.
Αν μετρήσεις την απόσταση από τον ώμο μέχρι τις άκρες των δακτύλων και τη διαιρέσεις με την απόσταση απο τον αγκώνα μέχρι τις άκρες των δακτύλων προκύπτει πάντα ο γνωστός αριθμός φ!

Η ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ - ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑ∆ΡΟΜΗ
Ως προς τη χρήση της συµµετρίας στην τέχνη,  τα παραδείγµατα είναι πάρα πολλά.
Ξεκινάµε από την αρχαιότητα και τις προσπάθειες των καλλιτεχνών να αναπαραστήσουν τον άνθρωπο,  που προϋπέθετε την κατανόηση των αναλογιών του κορµιού.
Ο  "∆ορυφόρο",  ένα άγαλµα του  5ου αιώνα π.Χ.  στο οποίο παρίσταται αθλητής να φέρει δόρυ. Είναι ρωµαϊκό αντίγραφο έργου του φηµισµένου γλύπτη Πολύκλειτου (5οςαιώνας π.Χ.)  από το Άργος και είναι επίσης γνωστό ως  "Κανών",  γιατί είχε τέλειες αναλογίες και χρησιµοποιούνταν ως παράδειγµα από άλλους γλύπτες,  αλλά και στο οµώνυµο βιβλίο του Πολύκλειτου,  στο οποίο πραγµατεύεται τις ιδεώδεις  µαθηµατικές αναλογίες για τα  µέρη ενός ανθρώπινου σώµατος και προτείνει για τη γλυπτική ανθρώπινων  µορφών  µια δυναµική αντιστάθµιση  µεταξύ των χαλαρωµένων και τεταµένων µελών και µεταξύ των διευθύνσεων στις οποίες κινούνται τα µέλη αυτά.
 

Κανόνας των Αναλογιών.
Σύμφωνα με τις σημειώσεις του ντα Βίντσι στο συνοδευτικό κείμενο, οι οποίες είναι γραμμένες με καθρεπτιζόμενη γραφή, το σχέδιο έγινε ως μελέτη των αναλογιών του (ανδρικού) ανθρώπινου σώματος όπως περιγράφεται σε μια πραγματεία του Ρωμαίου αρχιτέκτονα Βιτρούβιου, που είχε γράψει για το ανθρώπινο σώμα:
  • μια παλάμη έχει πλάτος τεσσάρων δακτύλων
  • ένα πόδι έχει πλάτος τέσσερις παλάμες
  • ένας πήχυς έχει πλάτος έξι παλάμες
  • το ύψος ενός ανθρώπου είναι τέσσερις πήχεις (και άρα 24 παλάμες)
  • μια δρασκελιά είναι τέσσερις πήχεις
  • Το μήκος των χεριών ενός άντρα σε διάταση είναι ίσο με το ύψος του
  • η απόσταση από την γραμμή των μαλλιών ως την κορυφή του στήθους είναι το ένα-έβδομο του ύψους του άνδρα
  • η απόσταση από την κορυφή του κεφαλιού ως τις θηλές είναι το ένα-τέταρτο του ύψους του άνδρα
  • το μέγιστο πλάτος των ώμων είναι το ένα-τέταρτο του ύψους του άνδρα
  • η απόσταση από το αγκώνα ως την άκρη του χεριού είναι το ένα-πέμπτο του ύψους του άνδρα
  • η απόσταση από τον αγκώνα ως την μασχάλη είναι το ένα-όγδοο του ύψους του άνδρα
  • το μήκος του χεριού είναι ένα-δέκατο του ύψους ενός άνδρα
  • η απόσταση από την άκρη του πηγουνιού ως την μύτη είναι το ένα-τρίτο του μήκους του προσώπου
  • η απόσταση της γραμμής των μαλλιών ως τα φρύδια είναι το ένα-τρίτο του μήκους του προσώπου
  • το μήκος του αυτιού είναι το ένα-τρίτο του μήκους του προσώπου
Φαίνεται ότι ο ντα Βίντσι δημιούργησε το σχέδιο βασιζόμενος στο De Architectura 3.1.3 του Βιτρούβιου

Ανθρώπινο σώμα - Αναλογίες - Μεθοδολογία:
Οι αναλογίες στο ανθρώπινο σώμα σχεδιάζονται κυρίως σε αναλογία 1:8, αναλογίες που άφησαν οι πρόγονοί μας μέσα από τα γλυπτά. Δηλαδή το κεφάλι χωρά μέσα στο ύψος του σώματος 8 φορές. Μια άλλη αναλογία είναι 1:7,5. Αφαιρούμε σχεδιαστικά το 1/2 του κεφαλιού από μηρούς και μπράτσα, αντί 2 κεφάλια μόνο 1,1/2.
Όταν σχεδιάζετε ένα ανθρώπινο σώμα, ασχοληθείτε με τις γενικές φόρμες. Αφού σχεδιάσουμε τον άξονα με τα 8 χωρίσματα, στην πρώτη γραμμή -μετά την αρχική γραμμή της κόμης-  σχεδιάζουμε το πηγούνι.
Η θηλή στο αντρικό σώμα σχεδιάζεται λίγο πριν τη δεύτερη γραμμή ενώ στο γυναικείο αμέσως μετά τη γραμμή. Ο αφαλός είναι κάτω από την 3η γραμμή και το μέσον του σώματος στην 4η γραμμή, όπου βρίσκονται τα γεννητικά όργανα του ανθρώπου. Στην 6η γραμμή επάνω ακουμπούν τα γόνατα, ενώ στην 7η γραμμή υπάρχει το τελείωμα των μυών της γάμπας και τέλος στην 8η γραμμή οι πατούσες.
Το αντρικό σώμα έχει άνοιγμα θώρακα μεγαλύτερο από το άνοιγμα της λεκάνης του, ενώ στο γυναικείο το άνοιγμα είναι ίδιο. Το άνοιγμα στο ύψος του θώρακα στο αντρικό σώμα είναι ίσο με το άνοιγμα από δύο κεφάλια.
Σε ένα σώμα σε χαλαρή στάση προσοχής, ο ώμος σχεδιάζεται λίγο χαμηλότερα από την κάτω γνάθο, περίπου στο 1/3 του 1ου ανοίγματος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου